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Quality Control *

Name of module: Quality Control *

Exam number: 5099

Semester/Trimester: Semester

Duration of the module: Ein Semester

Form of the module (i.e. obligatory, elective course): Wahlpflicht

Frequency of module offer: Each winter semester

Prerequisites: Zulassung zum Masterstudium.

Applicability of module for other modules and study programmes:
Verwendbar als G-Modul. Serviceveranstaltung für Masterstudierende der Kultur- bzw. Rechtswissenschaften.

Person responsible for module: Prof. Dr. Wolfgang Schmid

Name of the professor: Prof. Dr. Wolfgang Schmid, Dr. Taras Bodnar

Language of teaching: Englisch

ECTS-Credits (based on the workload): 7 (T-Modul); 5 (G-Modul)

Workload and its composition (self-study, contact time):
T-Modul: Kontaktzeit (Vorlesung, Übung, Seminar etc.) 60 Std.; Selbststudium: 150 Std. / G-Modul: Kontaktzeit (Vorlesung, Übung, Seminar etc.) 37,5 Std.; Selbststudium: 112,5 Std.

Contact hours (per week in semester): 3+1

Methods and duration of examination:
Es kann ein Leistungsnachweis erworben werden. Voraussetzung hierfür ist
- beim T-Modul (7 ECTS-Credits) die erfolgreiche Teilnahme an der Klausur (75 %) sowie die erfolgreiche Umsetzung des in der Veranstaltung erworbenen Wissens im Rahmen einer Präsentation oder einer Fallstudie oder die erfolgreiche Anfertigung und Verteidigung einer Seminararbeit (25 %),
- beim G-Modul (5 ECTS-Credits) die erfolgreiche Teilnahme an der Klausur.

Emphasis of the grade for the final grade: 2/29 (T-Modul); 1/29 (G-Modul)

Aim of the module (expected learning outcomes and competencies to be acquired):
 

Contents of the module:
This lecture is about the use of statistical methods and other problem-solvig techniques to improve the quality of the products used by our society. These products consist of manuFACTured goods such as automobiles, computers, and clothing, as well as services such as the generation and distribution of electrical energy, public transportation, banking, retailing, and health care. Quality improvement methods can be applied to any area within a company or organization, including manuFACTuring, process development, engineering design, finance and accounting, marketing, distribution and logistics, and field service of products. This text presents the technical tools that are needed to achieve quality improvement in these organizations.
Outline:
1. Quality and statistical quality control
2. Statistical process control
3. Process capability analysis
4. Acceptance testing
5. Reliability theory

Teaching and learning methods:
Lecture, excercises, project-work

Literature (compulsory reading, recommended literature):
Montgomery, D. C.: Statistical Quality Control. Wiley, 2005.
Mittag, H.-J.: Qualitätsregelkarten. Hanser, 1995.
Rinne, H. und Mittag, H.-J.: Statistische Methoden der Qualitätssicherung. Hanser, 1995.
Ryan, T. P.: Statistical Methods for Quality Improvement. Wiley, 1989.
Rinne, H. und Mittag, H.-J.: Prozessfähigkeitsmessung für die industrielle Praxis. Hanser, 1999.
Nelson, W.: Accelerated Testing: Statistical Models, Test Plans, and Data Analysis. Wiley, 1990.
Meeker, W. Q. and Escobar, L.A.: Statistical Methods for Reliability Data. Wiley, 1998.

Further information:
Registration in Moodle required.
Chair's web page