Banner Viadrina

Dr. Wasko Rothmann


wasko_2011_ak_36b klein Kopie ©Wasko Rothmann, Alexander Klebe

Mail: rothmann@europa-uni.de

Phone: +49 335 5534 2567

  Wasko Rothmann

Appointments: 

Individual appointments. Please contact me directly via email!

 

Research Focus:

 
  • (The) Strategic Organization
  • Strategic Change and Innovation Processes
  • Media Management
 
 

Publications:

 
Rothmann, W./Koch, J. (2014): Creativity in strategic lock-ins: The newspaper industry and the digital revolution, in: Technological Forecasting & Social Change (in press, published online first).
 
Senf, N./Koch, J./Rothmann, W. (2014):  Ingenuity as creative unfolding: Framing the frame in haute cuisine, in: Honig, B./Lampel, J./Drori, I. (Eds.): Handbook of Research on Organizational Ingenuity and Creative Institutional Entrepreneurship, Cheltenham: Edward Elgar, pp. 182-202 .
 
Rothmann, W. (2013): (Qualitäts-)Journalismus ohne Wert? Über eine Paradoxie im digitalen strategischen Pfad der Qualitätstageszeitung, in: MedienWirtschaft. Zeitschrift für Medienmanagement und Medienökonomie 10. Jg. (3), S. 10-24. (Link zur Zeitschrift // Artikel als PDF)
 
 
Koch, J./Rothmann, W. (2012): Kreativität fördern: Wie man Motivationshemmnisse erfolgreich entschärft - eine Fallstudie, in: Zeitschrift Führung + Organisation 81 (2/2012), S. 119-125.

Koch, J./Rothmann, W. (2010): Zur Überwindung organisationaler Pfadabhängigkeit durch Coaching: Ansatzpunkte zur Diagnose und Intervention, in: Schreyögg, A./Schmidt-Lellek, C. J. (Hrsg.): Die Organisation in Supervision und Coaching, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 81-94. 
 

Conference Papers:

Wenzel, M./Koch, J./Rothmann, W. (2014): The Competence of Shaping Markets for Innovations: Unfolding Demand-Side Paradoxes, to be presented at WK „Organisation“ VHB, 26. – 28. Februar, Friedrich-Schiller-Universität Jena.

Koch, J./Senf, N./Rothmann, W. (2013): Exploring the role of artifacts in routine dynamics, Paper presented at the 29th EGOS Colloquium, July 4 – 6, Montréal, Canada.

Rothmann, W./Koch, J. (2012): Managing critical lock-ins: Strategic intents in crisis reactions, Paper presented at the Academy of Management Annual Meeting, Boston, Massachusetts.

Wenzel, M./Koch, J./Rothmann, W. (2012): Radical innovations and consumer lock-ins: Making markets as an incremental process, Paper presented at the 28th EGOS Colloquium, July 2 – 7, Helsinki, Finnland.

Senf, N./Koch, J./Rothmann, W. (2012): Framing the frame: Exploring the plasticity of institutional frames, Paper presented at the 28th EGOS Colloquium, July 2 – 7, Helsinki, Finnland.

Koch, J./Wenzel, M./Rothmann, W. (2012): Transformation and Transition: A Process Perspective for Radical Innovation Strategies, Paper presented at the SMS 32nd Annual International Conference, October 6 –9, Prague, Czech Republic.

Koch, J./Senf, N./Rothmann, W. (2012): Gaming the Rules and Ruling the Game: Strategic Innovativeness in the Field of Haute Cuisine, Paper presented at the SMS 32nd Annual International Conference, October 6 –9, Prague, Czech Republic.

Rothmann, W. (2011): Nothing "new" in the newspaper business? How German newspaper publishing houses formed and failed a digital revolution - A strategic lock-in perspective. Paper presented at the 27th EGOS Colloquium, July 6 – 9, Gothenburg, Sweden.

Rothmann, W. (2011): Exploring stability in path dependence: Lock-in as a process. Paper presented at the 2nd International Conference on Path Dependence, March 3 – 4, Freie Universität Berlin.

Koch, J./Rothmann, W. (2011): Die Totale Institution und ihre Freunde: Zu den Möglichkeiten und Grenzen von Organisationen, Widersprüche konstruktiv zu verarbeiten. Vortragspapier präsentiert vor der Kommission „Organisation“ im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre, 23. – 25. Februar, Freie Universität Berlin.

Koch, J./Rothmann, W. (2010): Framing asymmetries: Exploring a path prevention perspective. Paper presented at the 26th EGOS Colloquium, July 1 – 3, Lisbon, Portugal.

 

Presentations, Speeches:

Neue Technologie, neues Geschäftsmodell? Zur unternehmerischen Krise überregionaler Tageszeitungen seit 2001. Vortrag gehalten am Competence Center E-Commerce, Freie Universität Berlin (25.06.2013).

Journalismus ohne Wert? Rationalität und Irrationalität von Tageszeitungsverlagen. Vortrag gehalten in der „Research Factory“, Europa-Universität Viadrina  (07.12.2011).
 
 

Teaching:

Courses since 2009

Theses since 2009

 

Academic Education:


04/2009 – 08/2012 PhD in Strategic Management
04/2006 – 03/2009 Business Administration and Management Science (M.Sc.) at Freie Universität Berlin
10/2004 – 02/2008 Contemporary German Literature and Philosophy (M.A.) at Freie Universität Berlin